Lichtmetingen stations Noord/Zuidlijn Amsterdam

Station De Pijp

Project: NoordZuidlijn Amsterdam
Opdrachtgever: VIA NoordZuidlijn
Omvang project: 6 stations
Uitvoering: juni 2017 – september 2017

Omschrijving:

Station De Pijp
In de smalle Ferdinand Bolstraat komt het eveneens smalle station De Pijp. De Pijp is het enige station waar de perrons onder elkaar liggen op 16,5 en 26,5 meter diepte. Dagelijks zullen zo’n 18.000 reizigers in- en uitstappen bij dit station. 

Station Europaplein
Het station ligt op 10 meter diepte en is daarmee het minst diepe ondergrondse station van de Noord/Zuidlijn. Naar verwachting zullen per dag 20.000 reizigers gebruik maken van dit station. 

Station Vijzelgracht
Het kolossale ondergrondse bouwwerk dat station Vijzelgracht is, wordt als de metro straks rijdt, een bruisend middelpunt voor een bezoek aan de Amsterdamse grachtengordel of aan de vele bijzondere musea van Amsterdam. Zo’n 22.000 reizigers zullen hier dagelijks in- en uitstappen.

Station Rokin
Station Rokin ligt midden in het centrum van Amsterdam en wordt het kloppende hart van ‘de rode loper’. Dagelijks reizen zo’n 30.000 mensen hier met de Noord/Zuidlijn. Het station is te vergelijken met een ondergronds flatgebouw van 23 meter diep. Onderin vindt u het perron en daarboven vijf parkeerdekken waar plaats is voor maar liefst 300 auto’s.

Station Centraal Station
Dagelijks reizen hier straks 35.000 mensen met de Noord/Zuidlijn. Het station Amsterdam Centraal en de geboorde tunnel – die bij het Damrak begint – worden verbonden door drie enorme caissons, te vergelijken met schoenendozen. Deze werden gedurende drie jaar op het Stationsplein gebouwd en afgezonken en waren letterlijk en figuurlijk een doorn in het oog van veel Amsterdammers. Nu rest slechts de herinnering en vormen ze op gemiddeld 20 meter diepte zo’n 110 meter Noord/Zuidlijntunnel.

Station Noorderpark
Noorderpark is het tweede station in de middenberm van de Nieuwe Leeuwarderweg. De overkapping van dit station zou in het oorspronkelijke ontwerp slechts een klein deel van het perron overkappen. Om de reizigers meer comfort te bieden is het ontwerp aangepast. Hierdoor heeft het ontwerp zijn opmerkelijke vorm gekregen, en wordt de kap inmiddels ook wel aangeduid als ‘de Cobra’.

 

Opdracht:

E-Control voert lichtmetingen uit op bovengenoemde stations. Hierbij zijn 3 scenario's gemeten; verlichting volledig in bedrijf, verlichting preferent (min. 100Lux) en verlichting nood (min. 10 Lux).